Postautor: Markot Roman » niedziela 01 gru 2019, 12:54
W maju 2015 roku, na 9 i 10 stronie tego wątku staraliśmy się z Frankiem D. bezskutecznie dociec daty budowy odcinka drogi z Gdowa do Wieliczki, obecnie fragment drogi wojewódzkiej nr 966. Wówczas wiedzieliśmy, że owa szosa istniała pod koniec 18 wieku. W marcu 2016 roku dotarłem do katastru józefińskiego z 1787-88 roku dla Gdowa i Bilczyc, w którym wymienia się już nowy gościniec cesarski z odnogą w kierunku Krakowa. Całkiem niedawno, latem tego roku w archiwalnych zasobach krakowskiego oddziału państwowego trafiłem na odręczną mapę, południowej części Bilczyc i Liplasu, datowaną na 9 lipca 1784 roku. Skreślona została jako brudnopis przez geometrę Tschirscha, na potrzebę inwentarza klasztornych dóbr Bożego Ciała w Krakowie, przejętych przez władze austriackie. Widnieje na niej szosa z Gdowa do Krakowa (Chaussien von Gdow nach Krakau). Jest to niezbity dowód istnienia tego odcinka drogi w lecie 1784 roku, zatem prace budowlane rozpoczęto co najmniej jesienią 1783 roku a w lipcu kolejnego roku był już gotowy 5-cio kilometrowy odcinek prostoliniowej szosy z gdowskiego rynku, przez całe Bilczyce, prawdopodobnie do ostrego zakrętu na Woli Podłazańskiej. Dalsze odcinki cesarskiego gościńca prowadzące przez Łazany, Trąbki i Biskupice w kierunku Wieliczki, budowano w kolejnym, nieodległym czasie. Jednak podobna, zachowana mapa dla Biskupic, Trąbek i Darczyc z 1784 roku, nie pokazuje jeszcze cesarskiego gościńca. Tak samo na prezentowanej ostatnio w Muzeum Żup Krakowskich, mapie Wieliczki z 1785 roku, (pomiar wykonano rok wcześniej), nie ma jeszcze tej szosy. Stąd wiemy, iż budowa nowej drogi do Krakowa miała początek od strony Gdowa w 1783 roku, (lokacja Podgórza dopiero w lutym 1784 roku).
-
Załączniki
-
- Gościniec w Bilczycach w 1784 roku.jpg (127.49 KiB) Przejrzano 13500 razy
-
- Bilczyce w 1784 r.jpg (207.68 KiB) Przejrzano 13500 razy
-
- Biskupice, Trabki, Darczyce w 1784.jpg (188.33 KiB) Przejrzano 13500 razy