W latach 50-tych XX wieku zaistniała konieczność połączenia nowo powstałej huty i cementowni z krakowskimi liniami kolejowymi. Powstał łącznik 34 kilometrowy między Kraków-Mydlniki ,a Podłężem zwany do dzisiaj dużą obwodnicą Krakowa. Najbardziej wysuniętą na północny -wschód częścią trasy jest pętla nawrotowa i zakręt o 90 stopni w pobliżu Kościelnik.
Do 2000 roku jeździły po trasie pociągi pasażerskie , oczywiście główny ruch generowały przewozy towarowe. Obecnie w związku z remontem Płaszowa pojawiły się na trasie pociągi pasażerskie IC-TLK przejeżdżające całą obwodnicę bez zatrzymania.
Co ciekawe, we wnętrzu pętli znajdują się pola uprawne.
Aby umożliwić w pełni bezkolizyjny ruch wybudowano w latach 1952-55 kilka wiaduktów , w tym schodkowy. Wiele nasypów niewykorzystanych do dzisiaj jest świadectwem , że pętla miała być rozbudowywana.
Spojrzenie na zachód na pętli to widok na wielkie piece , kominy siłowni kombinatu i gustowną wieżę ciśnień.
Jeden z ekspresów dostojnie(dozwolona prędkość na pętli 50 km/h) zmierza w stronę Podłęża.
W niedzielę do południa dokumentowałem ruch na pętli. Było wietrznie i słonecznie . Widoczność była doskonała , widać było Tatry i Babią Górę.