Kraków – most kolejowy nad dawnym korytem Starej Wisły
: środa 21 wrz 2016, 22:47
Jest najstarszym, zachowanym mostem Krakowa. Był przerzucony nad korytem Starej Wisły. Po jej zasypaniu, od 135 lat pełni rolę wiaduktu kolejowego nad alejami Dietla, które w tym miejscu przechodzą w ul. Grzegórzecką.
Pięcioprzęsłowy most/wiadukt ma 100 m długości i 12 m szerokości. Wznosi się na 7 m w górę, gdzie jego koroną prowadzą dwa tory. Ponad masywnymi filarami po obu stronach znajdują się ozdobne koła, w których od ul. Grzegórzeckiej umieszczone zostały cyfry upamiętniające rok otwarcia mostu „1 8 6 3”, natomiast od Dietla litery upamiętniające budowniczych – Kolej Galicyjską Karola Ludwika - „G K L B” (Galizische Karl Ludwig Bahn). W czasach PRL-u litery te przeszkadzały Władzy Ludowej i zostały dokładnie odbite (cyfry pozostawiono).
Pięcioprzęsłowy most/wiadukt ma 100 m długości i 12 m szerokości. Wznosi się na 7 m w górę, gdzie jego koroną prowadzą dwa tory. Ponad masywnymi filarami po obu stronach znajdują się ozdobne koła, w których od ul. Grzegórzeckiej umieszczone zostały cyfry upamiętniające rok otwarcia mostu „1 8 6 3”, natomiast od Dietla litery upamiętniające budowniczych – Kolej Galicyjską Karola Ludwika - „G K L B” (Galizische Karl Ludwig Bahn). W czasach PRL-u litery te przeszkadzały Władzy Ludowej i zostały dokładnie odbite (cyfry pozostawiono).