Postautor: Dawid_FSO » niedziela 16 sie 2015, 12:47
Piaskowa linia kolejowa przebiegała ze stacji Kuźnica Warężyńska do posterunku Siemianowice.Na dawnym posterunku Bańgów łączyła się z tzw. Północną Magistralą Piaskowa, później to połączenie przeniesiono na posterunek Siemianowice.Od powstania do roku 1991 linia kolejowa była własnością Przedsiębiorstwa Materiałów Podsadzkowych Przemysłu Węglowego. Po roku 1991 w wyniku restrukturyzacji należała do Kopalni Piasku Kuźnica Warężyńska. W 2007 roku KPP Kuźnica Warężyńska połączyła się z PTKiG Zabrze. Linia była zelektryfikowana, posiadała sporą ilosć odgałęzień, posterunków ruchu oraz stacji. Sieć trakcyjną zdjęto gdzieś na przełomie 2003-2004 roku. Z biegiem lat zamykano posterunku oraz okrojono dwutorową magistrale piaskową do linii jednotorowej. W 2012 roku zakończyła żywot. Tory zostały rozebrane a posterunki pozamykane. W taki oto sposób piaskowa magistrala przeszła do historii oraz pozostała tylko na zdjęciach.Wykaz stacji oraz posterunków ruchu na linii:01. Stacja Kuźnica Warężyńska (KWA) - Obecnie zakłady naprawcze Protor.
02. Strażnica przejazdowa Zielona przy ul.Robotniczej - Budynek zdewastowany
03. Stacja Ksawera - Nieistniejąca
04. Posterunek Brzozowica Bw1 - Budynek wyburzony
05. Stacja Brzozowica - Budynek zdewastowany
06. Posterunek odg.Rozkówka - Budynek wyburzony
07. Posterunek Rozkówka - Budynek wyburzony
08. Posterunek Bańgów - Budynek wyburzony
09. Siemianowice - Budynek zdewastowany
-----------------------------------------------------------------------------------
Odgałęzienia oraz role posterunków ruchu:01. Kuźnica Warężyńska - Ze stacji prowadziła dwutorowa linia do posterunku KWB oraz na pole piaskowe, jednotorowa linia jako łącznik z torami PKP do stacji Dąbrowa Górnicza Piekło, dwutorowa magistrala w kierunku Brzozowicy.02. Zielona - Obsługa rogatek przejazdowych w ciągu ulicy Robotniczej w Dąbrowie Górniczej.03. Ksawera - Na wschód prowadziła dwutorowa linia do stacji Kuźnica Warężyńska a na zachód jednotorowa do stacji Brzozowica oraz jednotorowa do szybu Walery. Na południe zaś bocznica do KWK Generał Zawadzki przez posterunek Łabędzka.04. Brzozowica 1 - Wspomagała nastawnię Brzozowica.05. Brzozowica - Na wschód linia prowadziła do stacji Ksawera, na zachód zaś dwutorowa magistrala do posterunku Bańgów. Na północ odgałęźniała się bocznica do Elektrowni Łagisza oraz zbiornika kruszywa.Istniała również bocznica do nieistniejącej już Fabryki Domów w Łagiszy oraz Upadowej Będzin.06. Posterunek odgałęźny Rozkówka - Na wschód dwutorowa magistrala do stacji Brzozowica, na zachód dwutorowa magistrala do Siemianowic. Istniało tutaj również odgałęzienie do szybu Małobądz oraz KWK Grodziec, Cementowni Saturn, Szamotowni w Rogoźniku.07. Posterunek Rozkówka - Pełnił on funkcję strażnicy przejazdowej oraz odgałęźniał się tor do Rogoźnickiej szamotowni, szybu Kondratowicz, KWK Grodziec oraz Cementowni Saturn.08. Bańgów - To tutaj do 2004 roku łączyły się dwie magistrale piaskowe ( Błędowska oraz Północna ). Po likwidacji tego posterunku jego rolę przejął posterunek Siemianowice.09. Siemianowice - Na tym posterunku po 2004 roku łączyły się dwie magistrale ( Północna oraz Błędowska ). Odchodziła również od niego bocznica do zakładu Haldex Michał oraz do Mostu Podsadzkowego II. Na zachód istniała dwutorowa magistrala do stacji Zygmunt August.Cały materiał został opracowany w zasadzie o wyjścia w teren, szukanie śladów w terenie oraz rozmowy ze straszymi ludźmi pamiętającymi świetność magistrali. W opisach mogą występować drobne błędy oraz pominięcia niektórych odgałęzień itp. Jeśli ktoś posiada więcej informacji na temat Magistrali Błędowskiej proszę o uzupełnianie tematu lub ewentualne poprawki.
Ostatnio zmieniony poniedziałek 17 sie 2015, 19:47 przez
Dawid_FSO, łącznie zmieniany 7 razy.