Stacja kolejowa Oświęcim powstała w 1856 roku po wydłużeniu Kolei Północnej Cesarza Ferdynanda (KNFB) z Czechowic w kierunku Trzebini. W 1864 roku otwarto połączenie z Mysłowicami (poprzez dobudowę odcinka z Nowego Bierunia), zaś w 1888 roku z krakowskiego Płaszowa.
W czerwcu 2020 roku, w miejscu wcześniejszego dworca w stylu "socrealizmu" otwarto "innowacyjny dworzec systemowy", w żołnierskim skrócie polegający na wykorzystaniu zabiegu znanego od czasów Kolei Miast Śląskich czy Galicyjskiej Kolei Transwersalnej - gotowych projektów architektonicznych i budowlanych dla modułów dworca, które mogą być zestawiane w zależności od potrzeb w danej lokalizacji.
Poprzedni dworzec PKP Oświęcim znany był również z mierzącej 24m długości i 4 m wysokości mozaiki. W trakcie przebudowy przeniesiono ją w nowe miejsce na frontonie od strony miasta w całości wraz z podłożem (ścianą).
W obrębie stacji kolejowej trwają obecnie intensywne prace nad przebudową układu torowego, budową nowych peronów. Po ich zakończeniu postaram się pokazać całość na zdjęciach. Dziś tylko krótka migawka "z służbowego pobytu" 11.01.2022.
Źródła pisane:
Inzynieria.com: Przeniesienie mozaiki
[urlhttps://oswiecim.naszemiasto.pl/dworzec-pkp-w-oswiecimiu-rozpoczal-nowy-rozdzial-swojej/ar/c15-7762567]Oświęcim - Nasze Miasto: Historia dworca w Oświęcimiu[/url]