Na zachodnim krańcu wsi Moszczanka (Langenbrück) w gminie Prudnik, nad przełomem Złotego Potoku, nieopodal granicy z Pokrzywną, znajduje się piękny most kolejowy. Jest to konstrukcja dość nietypowa ze względu na swoją oryginalną formę: kratowy dźwigar łukowy spina podpory mostu od dołu, a nie - jak to zazwyczaj bywa - od góry.
Nie jest to jednak ewenement - podobne cudeńka znajdziemy w nieodległych Racławicach Śląskich oraz na Dolnym Śląsku - na przykład na trasie kolejowej łączącej Nową Rudę z Wałbrzychem oraz w okolicy Walimia i Lubachowa.
Most z Moszczanki został otwarty w 1906 roku, a wzniesiono go w miejscu starszej konstrukcji z drugiej połowy XIX wieku (murowanej, dwuprzęsłowej, przypominającej wyglądem trójprzęsłowy most z Kamieńca Ząbkowickiego).
Budowla ta została całkowicie zniszczonaprzez katastroficzną powódź z roku 1903.
Dzięki wsparciu finansowemu niemieckiej cesarzowej, Augusty Wiktorii, która osobiście odwiedziła dotknięte kataklizmem okolice, obiekt odbudowano we współczesnej formie.
Z wdzięczności okoliczna ludność nadała mu nazwę "Wiadukt Cesarzowej".
Uszkodzony pod koniec II Wojny Światowej obiekt został odbudowany i funkcjonuje do dziś.
Obecnie przez most przebiega linia kolejowa nr 333, na tym odcinku użytkowaną wyłącznie przez kolej czeską.
Zdjęcia wykonałam w lipcu 2022 roku.
Lokalizacja