W dodatku tory kolejowe rozchodzą się z niej aż w pięciu kierunkach.
Herby Nowe są osadą kolejową. Powstały w 1926 roku, kiedy budowano linię kolejową z Kalet do Podzamcza. Również w tym samym roku nowo powstała stacja zyskała połączenie ze stacją Herby Stare i tym samym z linią do Lublińca i Częstochowy. Ważną rolę stacja zaczęła odgrywać dopiero kilka lat później, w 1933 roku, kiedy to ukończono budowę I odcinka magistrali węglowej, z właśnie Herb Nowych do stacji Karsznice (dziś Zduńska Wola Karsznice). Odtąd Herby Nowe kojarzą się nierozerwalnie właśnie z linią (według D29) 131. W 1972 roku wybudowano kolejną łącznicę do linii (według D29) 61 Kielce – Lubliniec, tym razem w kierunku wschodnim.
Niestety, w ostatnich latach znaczenie stacji znacznie zmalało. Zmniejszył się zwłaszcza ruch pasażerski, aktualnie zatrzymuje się tu zaledwie kilka pociągów dziennie.
Budynek dworca kolejowego, wzniesionego w roku 1926, stoi więc zamknięty. Nie działają kasy ani poczekalnia.
Mam nadzieję, że przynajmniej Izba Pamięci im. Józefa Nowkuńskiego, zlokalizowana na parterze obiektu, nadal istnieje.
Zdjęcia wykonaliśmy w styczniu 2019 roku.
Lokalizacja