Zabytki
drewniany żuraw węglowy – jedyny w Europie
dyspozytornia bramowa z ok. 1942 r.
obrotnica z lat 90. XIX w. przebudowana w I poł. XX w.
wieża ciśnień z ok. 1905 r.
lokomotywownia wachlarzowa z warsztatami z 1875 r. przebudowywana w latach 1888, 1894–1895, 1914, 1922 i 1940 z 23-stanowiskami oraz lokomotywownia wachlarzowa z halą napraw lokomotyw i warsztatami z lat 1908 – 1910 przebudowywana ok. 1915 i 1941–1942, która liczy 24-stanowiska, co łącznie daje liczę 47-stanowisk, co składa się na fakt, iż jest to największa hala wachlarzowa w Europie
noclegownia z lat 1898–1899 przebudowywana w latach 1913–1914 oraz 1940–1941
budynek socjalny przy ul. Składowej z okresu ok. 1941–1942 przebudowany ok. 1944 r.
kotłownia centralnego ogrzewania z lat 1941–1942
elektrownia spalinowa z rozdzielnią i trafostacją z lat 1941–1942
magazyn materiałowy i olejowy z lat 1942–1943
zespół ciągu technicznego obrządzania parowozów z lat 1941–1943
wagonownia z lat 1941–1942
Parowozownia powstała w 1875 roku (mocno dotknięta została raz - w 1939 niemieckimi bombardowaniami), i działała do XXI wieku. W 2009 przestano wykorzystywać tutejsze zakłady naprawy taboru, trzy lata później wagonownię. Obecnie raz na jakiś czas kompleks jest udostępniany do zwiedzania. Parowozownia ma nawet własną stronę internetową.