Wrocław - Miejski Dworzec Wąskotorowy

Moderator: Dawid_FSO

Posty: 27835
Rejestracja: niedziela 08 lut 2015, 20:46
Lokalizacja: Frankenstein

Wrocław - Miejski Dworzec Wąskotorowy

Postautor: Karolina Kot » środa 14 lut 2018, 06:14

We wrocławskiej dzielnicy Nadodrze, przy placu Stanisława Staszica, w bezpośrednim sąsiedztwie kościoła pod wezwaniem Świętego Bonifacego, zachowały się do dziś bardzo ciekawe zabudowania dworca obsługującego niegdyś końcową stację kolejki wąskotorowej, łączącej Wrocław z Trzebnicą i Prusicami (była to tzw. Wąskotorowa Kolejka Wrocławsko – Trzebnicko – Prusicka).
Obiekt wybudowano w roku 1899 w konstrukcji słupowo-ryglowej, na podstawie projektu Karla Klimma, miejskiego architekta. Plany wykonawcze oraz nadzór budowlany powierzono mistrzowi Josephowi Hauke (co ciekawe - w części budynku, konkretnie nad poczekalnią II klasy, zachowała się oryginalna więźba dachowa ze znakami ciesielskimi).
W efekcie powstał niewielki, wąski budynek, wzniesiony na nieregularnym planie na wąziutkiej działce, wciśniętej w bok placu kościelnego.
A obok tego wszystkiego miało zmieścić się jeszcze torowisko!

Brak miejsca okazał się być na tyle kłopotliwym, że stał się swoistym przekleństwem kolejki.
Jak podaje Wikipedia:
Dworzec miał układ czołowy i posiadał dwa tory peronowe od zachodniej strony budynku dworca, a ponadto dodatkowe dwa łączące się ze sobą przed kozłem oporowym tory od wschodniej strony. Ponieważ przy bardzo krótkich peronach mieściły się tylko po cztery dwuosiowe wąskotorowe wagony, dłuższe składy zatrzymywane były na ulicy, dzielone były przed wjazdem na dworzec na dwie części i dwiema lokomotywami wprowadzane na stację. Manewry związane z przetaczaniem wagonów komplikowały ruch pojazdów na ulicy Pomorskiej – tak tramwajów, jak i pozostałych – samochodów i pojazdów konnych do tego stopnia, że nawet w warunkach niewielkiego ruchu kołowego w I połowie XX wieku tworzyły się tu korki uliczne i zakłócenia regularności kursowania tramwajów – zdarzały się przypadki tak długiego oczekiwania na wolny przejazd, że dochodziło do „spiętrzenia” dwóch, a nawet trzech kolejnych kursów tramwajowych.


Nic dziwnego, że po II Wojnie Światowej zdecydowano się na skrócenie linii kolejki. Dworzec zamknięto w grudniu 1951 roku. Od tamtej pory pełnił m.in. funkcje magazynu, a na jego torowisku wybudowano istniejącą do dziś stację paliw.
Na szczęście budynek został wpisany do rejestru zabytków w roku 1979, by kilka lat później stać się własnością sąsiadującej z nim parafii pw. Świętego Bonifacego,która przeprowadziła gruntowny remont i zaopiekowała się budowlą.
Obecnie obiekt jest w użytkowaniu Klubu Inteligencji Katolickiej.

Zdjęcia wykonałam wiosną 2017 roku.
Lokalizacja
Załączniki
Stacja kolejki (1).JPG
Stacja kolejki (1).JPG (108.82 KiB) Przejrzano 4207 razy
Stacja kolejki (2).JPG
Stacja kolejki (2).JPG (99.67 KiB) Przejrzano 4207 razy
Stacja kolejki (3).JPG
Stacja kolejki (3).JPG (146.54 KiB) Przejrzano 4207 razy
Stacja kolejki (5).JPG
Stacja kolejki (5).JPG (78.15 KiB) Przejrzano 4207 razy
Stacja kolejki (4).JPG
Stacja kolejki (4).JPG (165.07 KiB) Przejrzano 4207 razy
Stacja kolejki (9).JPG
Stacja kolejki (9).JPG (88.3 KiB) Przejrzano 4207 razy
Stacja kolejki (8).JPG
Stacja kolejki (8).JPG (54.1 KiB) Przejrzano 4207 razy
Stacja kolejki (7).JPG
Stacja kolejki (7).JPG (49.83 KiB) Przejrzano 4207 razy
Stacja kolejki (6).JPG
Stacja kolejki (6).JPG (51.42 KiB) Przejrzano 4207 razy
Stacja kolejki.JPG
Stacja kolejki.JPG (53.19 KiB) Przejrzano 4207 razy
Stacja kolejki (11).JPG
Stacja kolejki (11).JPG (60.55 KiB) Przejrzano 4207 razy
Stacja kolejki (10).JPG
Stacja kolejki (10).JPG (40.32 KiB) Przejrzano 4207 razy
Kościół pw. świętego Bonifacego.JPG
Kościół pw. świętego Bonifacego.JPG (79.94 KiB) Przejrzano 4207 razy
"Wiele zabytków przeszłości, co jeszcze wczoraj istniały, jutro zniknie bezpowrotnie. (...) Obowiązkiem żyjących jest zebrać te ułomki i okruchy najdroższych pamiątek przeszłości i w pamięci przyszłych pokoleń zapisać..."

Posty: 27835
Rejestracja: niedziela 08 lut 2015, 20:46
Lokalizacja: Frankenstein

Re: Wrocław - Miejski Dworzec Wąskotorowy

Postautor: Karolina Kot » środa 14 lut 2018, 06:15

W sąsiedztwie budynku dawnego dworca prezentowana jest wąskotorowa lokomotywa parowa Tx2-355, wykonana przez Orenstein&Koppel-Arthur Koppel Akt. Ges. (Berlin – Drewitz) w 1911 roku (numer seryjny 5020).
Poprzednio stacjonowała w Muzeum Ziemi Pałuckiej w Żninie, skąd została "wypożyczona na jakiś czas" do Wrocławia.
Załączniki
Lokomotywa (1).JPG
Lokomotywa (1).JPG (110.67 KiB) Przejrzano 4206 razy
Lokomotywa (2).JPG
Lokomotywa (2).JPG (132.5 KiB) Przejrzano 4206 razy
Lokomotywa (3).JPG
Lokomotywa (3).JPG (65.69 KiB) Przejrzano 4206 razy
Lokomotywa (4).JPG
Lokomotywa (4).JPG (49.51 KiB) Przejrzano 4206 razy
Lokomotywa (5).JPG
Lokomotywa (5).JPG (71.47 KiB) Przejrzano 4206 razy
Lokomotywa (6).JPG
Lokomotywa (6).JPG (69.2 KiB) Przejrzano 4206 razy
"Wiele zabytków przeszłości, co jeszcze wczoraj istniały, jutro zniknie bezpowrotnie. (...) Obowiązkiem żyjących jest zebrać te ułomki i okruchy najdroższych pamiątek przeszłości i w pamięci przyszłych pokoleń zapisać..."


phpbb 3.1 styles demo

Wróć do „Koleje wąskotorowe”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 5 gości