Dąbrowa Górnicza

Moderator: Dawid_FSO

Posty: 1803
Rejestracja: środa 19 sie 2015, 18:35
Lokalizacja: Dąbrowa Górnicza

Re: Dąbrowa Górnicza

Postautor: Eworu » czwartek 29 paź 2015, 22:56

Kolej Warszawsko-Wiedeńska w Dąbrowie została wybudowana w 1858 roku. Do istniejącej wtedy linii koejowej postanowiono dobudować odgałęzienie do Sosnowca.
Głównym inżynierem naszego odcinka był Franciszek Leszczyński. Za część zaopatrzeniową i organizacyjną odpowiadał przedsiębiorca Leopold Śmieciński.
Wybudowano istniejący do dziś budynek dworca, magazyny oraz bocznicę do kopalni "Paryż" oraz Huty Bankowej.
Po wbudowaniu bocznic oraz nowego dworca kolei Nadwiślańskiej dworzec znalazł się miedzy torowiskami. Dlatego w 1910 roku wybudowano kładkę dla pieszych rozebraną w 2003 roku.
W budynku mieściły się kasy biletowe,poczekalnia,nastawnia,biura kolei,mieszkania oraz restauracja dworcowa.
Numer telefonu z 1930: 68450 — dyżurny ruchu P K. P., Dąbrowa Górnicza, Stacja Kolejowa
68269 — magazyn pocztowy na stacji kolejowej
W 1930 w pobliżu mieścił się Magazyn Kolejowy - Poganowski I.,
W 1939 roku na dworcu mieścił się automat telefoniczny.
Przed wojną w Dąbrowie zawiadowcą była Czaplińska ekspedytorem Gundlach
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek

źródła:fotopolska:Zagłebiak;Arro;pawulon;dawnaabrowa.pl
Zapraszam na moje stronki Opuszczone_Zaglebie oraz Kolekcja_breloków

Posty: 1803
Rejestracja: środa 19 sie 2015, 18:35
Lokalizacja: Dąbrowa Górnicza

Re: Dąbrowa Górnicza

Postautor: Eworu » piątek 30 paź 2015, 17:31

Wypada też powiedzieć coś o jego architekturze.
Po pierwsze nie jest on wyjątkowy-w Myszkowie znajduje się niemal identyczny budynek. Jednak nie można zaprzeczyć że i tak jest piękny i wymaga renowacji.
Składa się z trzech części-parterowej środkowej i dwóch piętrowych po bokach-wszystkie konsekwentnie w tym samym stylu.
Po pierwsze uwagę zwracają dwustopniowe, zdobione nadproża nad każdym oknem zakończone kamiennym zwornikiem.
Dodatkowo każde okno posiada ceglaną ramkę i delikatne kasetony pod parapetem.
Drugim ważnym elementem jest grzyms oddzielający kondygnacje oraz ten znajdujący się pod linią dachu.
Możemy jeszcze doliczyć pilatry na krawędziach budynku oraz pozostałości po dawnej instalacji elektrycznej na zewnątrz.
Zapraszam na moje stronki Opuszczone_Zaglebie oraz Kolekcja_breloków

Posty: 1803
Rejestracja: środa 19 sie 2015, 18:35
Lokalizacja: Dąbrowa Górnicza

Re: Dąbrowa Górnicza

Postautor: Eworu » czwartek 26 lis 2015, 17:04

Po wejściu do środka skierowaliśmy się najpierw do piwnic.Wąskie przejścia, chrzęst gruzu pod nogami i chlupot wody budują klimat. Próżno szukać w nich jakichkolwiek śladów przeszłości-we wszystkich pomieszczeniach stoi woda. Z przerażeniem odkryliśmy że już nawet na parterze niektóre podłogi nie istnieją. Zdjęcia na których widać drewniane XIX wieczne wejście do dworca były robione z poziomu piwnic! Strasznie żałowaliśmy że nie mogliśmy podejść do wspomnanych drzwi. Prawdopodobnie pochodzą jeszcze z XIX wieku, a pod warstwą ohydnej żółtej farby na pewno kryje się piękne ciemnobrązowe drewno znane z dolnośląskich pałaców. Choć może to i lepiej-dzięki temu przynajmniej nie skończą w czymiś piecu. Potem przystąpiliśmy do eksploracji wyższych kondygnacji. Przez zawaloną podłogę byliśmy w stanie zwiedzić tylko prawą część,zostawiając lewą i środkową. Na parterze w zasadzie poza pokojami pełnymi śmieci i toaletami nie ma nic ciekawego. W tej części mieściły się kasy, schronisko manewrowych oraz poczekalnia do której przez brak podłogi nie ma dostępu. Piętro wyżej jest jeszcze gorzej-chcieliśmy dokładnie zwiedzić dworzec ale... nie było podłogi. Deski którymi kiedyś była wyłożona zostały skradzione. Aż dziw że nie zabrali przepięknych drzwi oraz ram okiennych. Balansując na pozostawionych belkach konstrukcyjnych zajrzeliśmy do wszystkich pomieszczeń-w każdym ten sam widok. Kolejne schody prowadziły na strych. Wlewająca się przez dziurawy dach woda zniszczyła wszystkie leżące dokumenty.
Schodząc w dół coś mnie tknęło i zajrzałem jeszcze raz do pomieszczeń na piętrze i znalazłem wejście na strych środkowej części. Po drugiej stronie majaczyły otwarte drzwi do lewej, niedostępnej części dworca. Spojrzeliśmy po sobie szukając cienia niepewności. Podłogi na strychu już nie było, zostałe same belki konstrukcyjne pomiędzy którymi wyzierały czarne dziury miejscami prowadzące aż do piwnic. Dobrą chwilę wahaliśmy się czy jest to na pewno dobry pomysł-ale ktoś musi pokazać jak wygląda tamta częśc dworca. Może odkryjemy słynną restaurację? Pomysł okazał się trafiony ale o tym za chwilę. Belki mimo że od sporego kawału czasu są wystawione na działanie wiatru i deszczu spokojnie wytrzymały nasz ciężar. Po drodze podziwialiśmy kunszt ich wykonania-w konstrukcji nie użyto ani jednego gwoździa, wszystkie elementy łączone były drewnianymi kołkami. Na belkach zachowały się nawet XIX znaki ciesielskie.
Po drugiej stronie panował chaos. Gruz leżał wszędzie, a same schody miejscami były zniszczone do połowy. Ostrożnie zeszliśmy do piwnic w których tak w poprzedniej części stała woda. Zawiedzeni chcieliśmy już wracać do góry gdy jeden z nas zauważył wybitą w pustakach dziurę. A za nią znaleźliśmy najprawdopodobniej wpomnianą restaurację dworcową pierwszej klasy. Wszystkie ściany były ozdobione rzeźbionymi panelami drewnianymi w świetnym stanie zachowania, meble z PRL i mnóstwo dokumentacji. Przejrzenie wszystkich zakamarków tego pomieszczenia zajęłoby sporo czasu. Udało nam się wśród kurzu dojrzeć i oczyścić rozkład pociągów z 1995 roku. Świetna pamiątka przeszłości, szkoda że skazana na zniszczenie... Wkrótce ze smutkiem opuściliśmy chylący się ku upadkowi dworzec...

Swój obecny stan poza zaniedbaniami ze strony PKP i niedostatecznym zabezpieczeniu(od kilku miesięcy mimo braku poszycia dachu nie zabezpieczono tego w żaden sposób) zawdzięcza także mieszkańcom z okolicznych ulic którzy zabierali drewno z dworca na opał.

Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Zapraszam na moje stronki Opuszczone_Zaglebie oraz Kolekcja_breloków

Posty: 753
Rejestracja: piątek 07 sie 2015, 00:38
Lokalizacja: Będzin

Re: Dąbrowa Górnicza

Postautor: Dawid_FSO » niedziela 20 gru 2015, 08:52

Budynek w którym stacjonował monter został zrównany z ziemią.
Zakaz wykorzystywania zdjęć bez zgody autora
Moja strona na FB dotycząca Kolei Piaskowych: https://www.facebook.com/kolejpiaskowa

Posty: 19907
Rejestracja: niedziela 08 lut 2015, 20:46
Lokalizacja: Ząbkowice Śląskie

Re: Dąbrowa Górnicza

Postautor: Karolina Kot » poniedziałek 11 sty 2016, 14:03

Nie do wiary! PKP zamierza przebudować dworzec w centrum Dąbrowy Górniczej

Wygląda na to, że ponad 120-tysięczna Dąbrowa Górnicza jednak będzie miała dworzec kolejowy. PKP wpisały do planów inwestycyjnych na 2016 rok przebudowę nieczynnego od wielu lat zabytkowego dworca kolei warszawsko-wiedeńskiej w centrum.
Już ponad dwa lata temu wydawało się, że wybudowany w XIX wieku i stojący w tzw. międzytorzu dworzec czeka wyburzenie. Ostatecznie PKP odstąpiły od tego pomysłu, choć nieczynny od wielu lat budynek dalej niszczał.

- Budynek jest w złym stanie technicznym, mimo to będziemy dążyć do jego przebudowy - powiedział nam w poniedziałek Jeremiasz Świerzawski, dyrektor projektów inwestycyjnych w centrali PKP, który 18 stycznia zamierza w tej sprawie spotkać się ze Zbigniewem Podrazą, prezydentem Dąbrowy Górniczej.

Przedstawiciele kolei podkreślają, że to będzie inwestycja finansowana przez PKP, chcą jednak poznać zdanie i oczekiwania władz miasta oraz rozmawiać o współpracy.

PKP dysponuje już analizą stanu technicznego zabytkowego dworca, z której wynika, że w najgorszym stanie jest dach budynku. Dlatego wkrótce rozpoczną się prace zabezpieczające, które poprzedzą przebudowę budynku.

- Wszystkie prace będą prowadzone z uwzględnieniem uwag konserwatora zabytków - mówi dyrektor Świerzawski.

Źródło: gazeta.pl
Kryj Ryj!
Noś maseczkę.

Posty: 515
Rejestracja: poniedziałek 30 lis 2015, 11:09

Re: Dąbrowa Górnicza

Postautor: pasqudek » poniedziałek 11 sty 2016, 19:38

Obawiam się, że skończy się na zamiarach/planach. A ostatecznie podzieli los Strzemieszyc.

Posty: 1803
Rejestracja: środa 19 sie 2015, 18:35
Lokalizacja: Dąbrowa Górnicza

Re: Dąbrowa Górnicza

Postautor: Eworu » środa 13 sty 2016, 14:33

Powiem wam jedno-działajcie! Nic na tym nie stracicie a możecie zyskać.
Jestem własnie po rozmowie z PKP. Nie wiem na ile rzeczywiste są ich zapewnienia o remoncie dworca. Jednak osoba z którą się skontaktowałem była bardzo rzeczowa, była już na wizji lokalnej w środku, kilka razy podkreślała że wszelkie projekty i pomysły muszą być realne, budynek nie może znów stać pusty. Ja mu wierzę, a przynajmniej wierzę że wszyscy pracownicy dostali 100% pewną informację że dworzec zostanie wyremontowany. A co ustalą na górze to inna sprawa.
Wszelkie drewniane ozdobne elementy wystroju wnętrza, w tym obicia ścian, wiatrołap, drzwi zostaną zachowane.
Stąd prośba do Was-podawajcie pomysły jak zagospodarować dworzec. Uwzględnijcie wszystko-czy jest sens robić poczekalnie w takiej odległości od wejścia na perony? Czy na górze zrobić hotel, może kawiarnie a może....Każdy szczegół jest ważny, każde pomieszczenie, styl wykonania.
Pamiętajcie tylko że mają to być REALNE pomysły!
A ja przedstawię moją wizję-od strony torów powinien zostać dobudowany peron-ludzie w kierunku Częstochowy będą mogli wsiadać od razu z dworca, Ci do Katowic niestety będą musieli iść na około bo peron istniejący jest za wąski na kładkę lub przejście podziemne. Środkowa część na poczekalnię tylko i wyłącznie-oczywiście w starym stylu, z wiatrołapem. Dobrze byłoby zostawić miejsce na ścianach na jakieś wystawy zdjęć o Dąbrowie itd. Prawa część patrząc od strony centrum powinna mieścić kasy biletowe oraz sklepik. Dzięki temu że od strony peronu jest wejście będzie można od razu wchodzić do kasy bez konieczności przechodzenia przez poczekalnię. Piętro będzie zajmować PKP-akurat wielkością porównywalne do ich kontenera. Z lewej strony w części gdzie są ozdobne panele na ścianach restauracja w starym stylu. Można tez na jej potrzeby zaadaptować część piwnic-słupy będą doskonale pasować do wystroju takiej cichej kameralnej restauracyjki. Piętro tej części będzie zajęte albo przez PKP albo pod wynajem. Strychy bocznych części dworca zostaną zaadaptowane na magazyny. W strychu środkowej, nad poczekalnia można zrobić mini izbę pamięci, taką salkę do wykładów historycznych dla kilku osób.
Dogadałem się tez nieoficjalnie o zabezpieczenie starych rozkładów jazdy i tym podobnych rzeczy ze środka, ale na razie nie mówię nic więcej bo czekam na szczegóły
Zapraszam na moje stronki Opuszczone_Zaglebie oraz Kolekcja_breloków

Posty: 515
Rejestracja: poniedziałek 30 lis 2015, 11:09

Re: Dąbrowa Górnicza

Postautor: pasqudek » środa 13 sty 2016, 19:52

Poczekalnia może mieć sens. Ale co z godzinami otwarcia i ew.bezdomnymi?
Dobre nagłośnienie + wcześniejsza zapowiedź danego pociągu.
Kasy. Tylko czy PR i KŚ będą zainteresowane dzierżawą od PKP?
Za małe miasto aby na dworcu był hotelik/hostel+restauracja.
Barierki - celem eliminacji kretynów na rowerach.

Posty: 1803
Rejestracja: środa 19 sie 2015, 18:35
Lokalizacja: Dąbrowa Górnicza

Re: Dąbrowa Górnicza

Postautor: Eworu » środa 13 sty 2016, 20:30

Miasto nie jest za male, tylko budynek. No i hotel na dworcu nie ma sensu bo to nie jest centrum miasta. Nikt by się tam nie zatrzymywał.
Barierki już są, nie można też przesadzać-każdy ma własny rozum i kojarzy że tory=jadący pociąg.
A nagłośnienie po remoncie peronów jest naprawdę dobre. Nie narzekam
Zapraszam na moje stronki Opuszczone_Zaglebie oraz Kolekcja_breloków

Posty: 515
Rejestracja: poniedziałek 30 lis 2015, 11:09

Re: Dąbrowa Górnicza

Postautor: pasqudek » czwartek 14 sty 2016, 19:53

Hotel i sklep typu Żabka też nie są tak daleko.
Co do przejścia podziemnego. Trochę zły pomysł Obecne rozwiązanie może nie jest najlepsze. Ale każdy może dojść/dojechać (starsi, niepełnosprawni, wózki dziecięce)
PKP nie chce aby po wyremontowaniu budynek stał pusty. Zrozumiałe. Ale niestety to zależy od nich, PKP, jak to rozegrają.
Bo jeśli narzucą nierealne warunki to PR/KŚ zostaną na zewnątrz, a najemcy nie podpiszą umów (np. z powodu wysokiej ceny).

Eworu Nawet pojawił się krótki artykuł http://www.transport-publiczny.pl/wiadomosci/bedzie-modernizacja-dworca-w-dabrowie-gorniczej-51112.html na temat dworca.


phpbb 3.1 styles demo

Wróć do „Dąbrowa Górnicza”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość