C. i k. lokomotywa 310.23 - ekspresowa

Moderator: Dawid_FSO

Posty: 312
Rejestracja: środa 06 gru 2017, 17:54

C. i k. lokomotywa 310.23 - ekspresowa

Postautor: Jarek » piątek 11 sie 2023, 17:08

Ta piękna lokomotywa kolei Austro-Węgier nadal prowadzi pociągi retro nawet międzynarodowe, a warto o niej wspomnieć dlatego , że historia tej serii lokomotyw jest ściśle związana z ziemiami Galicji jak też odrodzonej Polski.

1.JPG
1.JPG (240.47 KiB) Przejrzano 488 razy


Zdjęcie zrobiłem w 2021 roku na prostej za Trenczynem na Słowacji.

W 1908 roku zbudowano pierwszą lokomotywę tego typu konstrukcji K. Golsdorfa do prowadzenia szybkich pociągów na dalekich trasach . Lokomotywy pojawiły się w relacjach Wiedeń: Praga, Salzburg, Cheb, Kraków, Lwów. Z pociągiem ponad 400 t osiągały swobodnie 100 km/h. Miały czterocylindrowy napęd o mocy ok. 1600 koni mechanicznych i imponujące koła o średnicy 214 centymetrów!
2.JPG
2.JPG (228.46 KiB) Przejrzano 488 razy


Co się tyczy mojej rodzinnej Bochni to maszyny te przed i po pierwszej wojnie św. "przelatywały" wieczorem przez stację , bez zatrzymania, w drodze do Lwowa . Trasę Kraków-Tarnów pociąg pokonywał w 70 minut! Maszyny te prowadząc pociągi z Krakowa do Wiednia krócej jechały niż dzieje się to obecnie.

3.JPG
3.JPG (233.83 KiB) Przejrzano 488 razy


Zdjęcie z depo Trenczyńska Tepla.

Po I wojnie św. Polska posiadała 22 parowozy serii 310 i oznaczyła je Pn12. Jeździły jak dotychczas na trasie Katowice-Kraków-Lwów.

4.JPG
4.JPG (236.56 KiB) Przejrzano 488 razy


5.jpg
5.jpg (219.36 KiB) Przejrzano 488 razy


Zdjęcie ze zbiorów: NAC przedstawiające ten typ parowozu na stacji Kraków główny w czasach gdy była tam hala peronowa.

6.JPG
6.JPG (242.36 KiB) Przejrzano 488 razy

Zdjęcie: Inżynier Kolejowy, czasopismo.

W 1926 roku , Pociąg relacji Lwów – Wiedeń prowadzony lokomotywą Pn11-6 przy prędkości 78km/h wpadł na uprzednio rozkręcone szyny . Przejechał po podkładach 130 metrów i stoczył się z nasypu. Lokomotywa po wykonaniu pełnego obrotu wokół własnej osi zatrzymała się w małym stawku. Załoga wyszła z wypadku bez szwanku rannych było 27 pasażerów w tym trzech ciężko. Pn11 to bliźniacza maszyna ale w stosunku do wersji Pn12 pozbawiona przegrzewacza pary. Od 1935 roku zaczęto wycofywać te parowozy na rzecz nowych Pt31. Po drugiej wojnie światowej odzyskaliśmy 16 parowozów obu serii czyli 210 i 310.

7.JPG
7.JPG (224.33 KiB) Przejrzano 488 razy

Zdjęcie z nowego mostu w Trenczynie , na którym zamocowano takie ciekawe słupy trakcyjne.

Wracając do teraźniejszości , maszyna 310.23 jest własnością muzeum Strasshof(Austria) i od 1987 roku kiedy zdjęta z pomnika została odbudowana prowadzi pociągi retro w Austrii , Czechach, Słowacji ...Parowóz został wybudowany w 1911 roku. Jaka szkoda, że ten typ parowozu nie zachował się u nas. W Pradze czeskiej mają taki w muzeum techniki.

8.JPG
8.JPG (238.96 KiB) Przejrzano 488 razy


To zdjęcie zrobiłem w Bohuminie na obrotnicy depa w fatalnych warunkach atmosferycznych (padał rzęsisty deszcz) w 2017 roku.
Ostatnio zmieniony piątek 11 sie 2023, 19:07 przez Jarek, łącznie zmieniany 1 raz.

Posty: 312
Rejestracja: środa 06 gru 2017, 17:54

Re: C. i k. lokomotywa 310.23 - ekspresowa

Postautor: Jarek » piątek 11 sie 2023, 18:46

Jako bonus, krótki mój filmik:



phpbb 3.1 styles demo

Wróć do „Ciekawe i zabytkowe lokomotywy oraz wagony kolejowe”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 2 gości