Kędzierzyn-Koźle, śluzy kanału Kłodnickiego

Śluzy wodne, zapory, jazy, syfony i tym podobne
Posty: 155
Rejestracja: piątek 16 sie 2019, 17:52
Lokalizacja: Koniaków

Kędzierzyn-Koźle, śluzy kanału Kłodnickiego

Postautor: SQ9NIT » poniedziałek 02 maja 2022, 11:30

Kanał Kłodnicki powstał w latach 1792-1812, aby połączyć gwałtownie rozwijający się przemysł Górnego Śląska, poprzez drogę wodną Odry z resztą Prus.
27 czerwca 1788 roku król Prus Fryderyk Wilhelm II wydał rozkaz sporządzenia projektu nowego kanału. 19 czerwca 1789 projekt wykonany przez inspektora Geschego został zaakceptowany przez króla. Na trasie kanału zaprojektowano 17 drewnianych śluz. Z powodu częstych wylewów rzeki Kłodnicy i odpływu siły roboczej budowa trwała wielokrotnie dłużej niż planowano. W 1803r. oddano odcinek z Koźla do Rzeczyc, w 1806 roku kanał był żeglowny aż do Gliwic - wybuch wojny z Napoleonem nie pozwolił jednak na dokończenie prac budowlanych. Te dokończono dopiero w 1812 roku, wydłużając kanał aż do współczesnego Zabrza, łącząc go (jako Kanał Sztolniowy) z Główną Dziedziczną Sztolnią Kluczową.

Kanał miał 45 km długości, 12m szerokości w lustrze wody, ale zaledwie 61 cm głębokości. W latach 1822-1830 pogłębiono go do głębokości 1.6m aby mogły po nim pływać jednostki odrzańskie. Spadek kanału na odcinku Gliwice-Koźle wynosił 48,8m, używano więc łącznie 18 śluz oddalonych o 1 do 4.5km. 18 śluzę zdecydowano wybudować w 1801 r.

Dopuszczalny gabaryt jednostek ustalono na 34.5m długości, 3.87m szerokości, 1.2m zanurzenia

Kanał Kłodnicki ze względu na swoje parametry stopniowo tracił na znaczeniu, głównie dzięki rozwojowi kolei, lecz ostateczny kres przyniosło mu wybudowanie w latach 1934 - 1939 Kanału Gliwickiego. W Gliwicach został zasypany, a obecnie biegnie tamtędy DTŚ. W terenie do dziś zachował się odcinek pomiędzy Koźlem a Kłodnicą, oraz kilka reliktów śluz.

W czasie naszej wizyty w KOźlu w maju 2022 odwiedziliśmy dwie śluzy:

Śluza I i ujście kanału do Odry - dojazd od ul. Żeglarskiej
Śluza VI - dojazd od ul. Stara Śluza

Śluza I

Napełniona wodą, o dość żywym nurcie i typowo "kłodnickiej barwie, konsystencji i zapachu". Należy uważać na spore dziury w nabrzeżach, przykryte trawą, można połamać nogi.

IMG_9437.jpg
Ujście kanału do Odry
IMG_9437.jpg (101.49 KiB) Przejrzano 1028 razy

IMG_9436.jpg
IMG_9436.jpg (116.02 KiB) Przejrzano 1028 razy

IMG_9434.jpg
IMG_9434.jpg (127.88 KiB) Przejrzano 1028 razy


Śluza VI

Ta śluza jest mocniej zarośnięta, od strony górnej wody kanał jest całkowicie zasypany (tak, śmieciami). Napotkany w okolicy człowiek opowiedział nam że w domu stojącym obok śluzy mieszkali jego znajomi i odwiedzał to miejsce od dziecka. Kilka lat temu dom został podpalony. Wcześniej mieszkały w nim dwie rodziny.

DJI_0152.jpg
DJI_0152.jpg (120.43 KiB) Przejrzano 1028 razy

IMG_9390.jpg
IMG_9390.jpg (145.92 KiB) Przejrzano 1028 razy

IMG_9389.jpg
IMG_9389.jpg (155.43 KiB) Przejrzano 1028 razy
Załączniki
IMG_9388.jpg
Dom obsługi śluzy w tle.
IMG_9388.jpg (124.14 KiB) Przejrzano 1028 razy
Pociąg gotów do odjazdu!

phpbb 3.1 styles demo

Wróć do „Obiekty hydrotechniczne”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 3 gości