Zagadkowe stanowiska betonowe związane z liniami kolejowymi i rozważania o ruchomych Flakach

Moderator: warschauer44

Generał Admin
Posty: 2038
Rejestracja: sobota 07 lut 2015, 23:46
Lokalizacja: Zagłębie Dąbrowskie/Hessen

Re: Zagadkowe stanowiska betonowe związane z liniami kolejowymi i rozważania o ruchomych Flakach

Postautor: kusmanek » środa 13 mar 2019, 20:07

W cytowanym artykule jest wzmianka, iż obiekty te są widoczne na zdjęciu lotniczym z kwietnia 1944 roku. Czyli taka wczesna końcówka wojny ;)
Born to make history

Posty: 1997
Rejestracja: poniedziałek 22 cze 2015, 22:45

Re: Zagadkowe stanowiska betonowe związane z liniami kolejowymi i rozważania o ruchomych Flakach

Postautor: warschauer44 » środa 13 mar 2019, 20:27

Patrząc na dość staranne wykonanie większości stanowisk, można byłoby przyjąć tezę że budowano je w okresie przełomu 1943/1944 roku.
www.facebook.com/Luftschutz3345

Posty: 2019
Rejestracja: wtorek 19 kwie 2016, 08:20
Lokalizacja: Ruda Śląska

Re: Zagadkowe stanowiska betonowe związane z liniami kolejowymi i rozważania o ruchomych Flakach

Postautor: tom1977 » środa 13 mar 2019, 20:38

Zwróćcie uwagę na pewną pewną zależność - w początkowym okresie wojny Niemcy lubowali się w robieniu fotografii na tle czołgów,dział ,bunkrów itp. Choćby czechosłowackie schrony (1938 ) są setki fotografii , kampania wrześniowa , barbarossa itp. W końcowym okresie wojny fotografii jest coraz mnie 1943/1944 z roku 1945 prawie wcale (nie licząc jakiś propagandówek).Interesujących nas stanowisk fotografii nie ma . Ja bym obstawiał że obiekty te powstały w końcówce 1944 roku dodatkowo właśnie wtedy Luftwaffe praktycznie zostało uziemione/rozgromione i tym same zapotrzebowanie na wszelkie często improwizowane środki obrony plot wzrosło .
Tomasz Zamysłowski
Facebook - Górnośląskie Zabytki Militarne

Posty: 1997
Rejestracja: poniedziałek 22 cze 2015, 22:45

Re: Zagadkowe stanowiska betonowe związane z liniami kolejowymi i rozważania o ruchomych Flakach

Postautor: warschauer44 » środa 13 mar 2019, 21:15

Końcówka 1944 roku - jesień/zima przejawiała się ogromnymi brakami materiałów , zarówno cegieł, jak i cementu nie mówiąc już o stali - wówczas zaczęto mocno stawiać na różnorakie konstrukcje drewniane ewentualnie budować z tego co się miało pod ręką np. kamieni.
Natomiast jesień 1943 - wiosną/lato 1944 roku - materiał był, oczywiście pochodził z kontyngentów GB-Bau i był przydzielany według wniosków.
A więc jak już napisałem wyżej - skłaniałbym się do datowania większości tych obiektów na jesień 1943 - lato 1944 roku.
www.facebook.com/Luftschutz3345

Posty: 2019
Rejestracja: wtorek 19 kwie 2016, 08:20
Lokalizacja: Ruda Śląska

Re: Zagadkowe stanowiska betonowe związane z liniami kolejowymi i rozważania o ruchomych Flakach

Postautor: tom1977 » środa 13 mar 2019, 21:46

Cementu użyto oszczędnie , wykonano tylko górną jako betonową oraz fundament ,reszta cegła lub kamień. Ciekawe jakich środków/zapasów pochodził materiał na budowę może z DR skoro na ich terenach te obiekty występują ?
Tomasz Zamysłowski
Facebook - Górnośląskie Zabytki Militarne

Posty: 1997
Rejestracja: poniedziałek 22 cze 2015, 22:45

Re: Zagadkowe stanowiska betonowe związane z liniami kolejowymi i rozważania o ruchomych Flakach

Postautor: warschauer44 » środa 13 mar 2019, 22:42

Materiały były wydzielane odgórnie na bazie zapotrzebowania z kontyngentu budowlanego. Ciekawy jestem kto był inwestorem - ja skłaniałbym się do poszczególnych Dyrekcji Niemieckich Kolei Rzeszy w połączeniu z Luftwaffe.
www.facebook.com/Luftschutz3345

Posty: 777
Rejestracja: wtorek 09 maja 2017, 01:01

Re: Zagadkowe stanowiska betonowe związane z liniami kolejowymi i rozważania o ruchomych Flakach

Postautor: CoVoX » czwartek 14 mar 2019, 00:40

@kusmanek

Gratuluję sukcesu w poszukiwaniach rozwiązania zagadki tajemniczych kręgów!
Pozdrawiam,
CoVoX

Google Maps
Google Photos

Posty: 777
Rejestracja: wtorek 09 maja 2017, 01:01

Re: Zagadkowe stanowiska betonowe związane z liniami kolejowymi i rozważania o ruchomych Flakach

Postautor: CoVoX » czwartek 14 mar 2019, 01:01

Na chwilę obecną mam namierzonych i potwierdzonych 37 stanowisk betonowych i 37 stanowisk ceglanych ;)

Lokalizacja
Pozdrawiam,
CoVoX

Google Maps
Google Photos

Posty: 2019
Rejestracja: wtorek 19 kwie 2016, 08:20
Lokalizacja: Ruda Śląska

Re: Zagadkowe stanowiska betonowe związane z liniami kolejowymi i rozważania o ruchomych Flakach

Postautor: tom1977 » czwartek 14 mar 2019, 06:28

@ CoVoX Kawał dobrej roboty ! Jest jeszcze obiekt w Zagórzu ( nieopodal Sanoka) namierzony przez Klamerkę http://www.eksploratorzy.com.pl/viewtop ... 57#p182530

Przy okazji tego obiektu @warschauer44 ma rację ten obiekt jest bardzo wysunięty na wschód i musiał powstać miedzy 1943 ,a 1944 rokiem.
Tomasz Zamysłowski
Facebook - Górnośląskie Zabytki Militarne

Generał Admin
Posty: 2038
Rejestracja: sobota 07 lut 2015, 23:46
Lokalizacja: Zagłębie Dąbrowskie/Hessen

Re: Zagadkowe stanowiska betonowe związane z liniami kolejowymi i rozważania o ruchomych Flakach

Postautor: kusmanek » czwartek 14 mar 2019, 10:48

@ CoVoX: Dzięki, chociaż w zasadzie nie ma czego ;) Po prostu potwierdziło się to, czego wszyscy domyślali się od dawna.

Ciekaw jestem, jak wygląda stan tego typu stanowisk na terenie obecnych Niemiec. Muszę poszukać czegoś w okolicy Bad Hersfeld (Hesja). Bo do Balingen mam kawałek ;)
Born to make history


phpbb 3.1 styles demo

Wróć do „Niemieckie baterie przeciwlotnicze”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 0 gości