Tak, to nie pomyłka ! Na trasie kolejowej nr 170 łączącej Vrutky i Zwoleń , między Dolna Stubna , a Bańska Bystrzyca trasa kolejowa przebiega przez bardzo trudny z kolejowego punktu widzenia masyw górski. Kiedy w 1936 roku zadecydowano o budowie linii należało wykonać 22 tunele o łącznej długości ponad 12 kilometrów i 112 mostów i przepustów. Po czterech latach ukończono trasę na której w porywach pracowało łącznie ponad 12 tyś. pracowników. Najdłuższym tunelem jest Čremošniansky - 4698 metrów wyposażony w szyb wentylacyjny z wentylatorami, najdłuższy na Słowacji.
Mapa z portalu VLAKY.NET z zaznaczonymi numerami tunelów:
Zdjęcia i film robiłem 25.01.2020 było słonecznie, mroźno, a śniegu było z 5 centymetrów:
Portal najdłuższego tunelu był kiedyś ozdobiony nazwiskami ważnych osobistości , niestety czas zweryfikował postaci:
Zaraz obok jest tunel Tufensky o dł 50 metrów. Tunele są tak blisko i na łukach trasy, że patrząc przez jeden tunel widzimy inne...
Na stacji Harmanec jaskynia są po obu stronach tunele a stacja, a właściwie jej torowisko jest wycięte w litej skale
Generalnie zobaczyłem 5 z 22 tuneli , żeby wszystko ogarnąć trzeba z tygodnia czasu... Na pewno tam wrócę , teren jest bajeczny , a do tego jeżdżą tam kultowe Okularniki...
A na koniec wpisu mój filmik: