Posterunek odgałęźny STASZIC znajdował się na linii nr P402 od stacji Jęzor Centralny w kierunku Szyb Otwór IV KWK Sosnowiec. Obsługiwał odgałęzienie linii P438 w kierunku mostu podsadzkowego Staszic KWK Niwka-Modrzejów. Była to linia zelektryfikowana. Odgałęzienie do szybu, jak i sam posterunek istniały do roku około 2000 r.
Widok w kierunku stacji Bór Górny (dawniej post.odg. BOBREK)
Skrzyżowanie z ulicą Wojska Polskiego
Widok w kierunku nieistniejącej KWK Sosnowiec (post.odg. LUDWIK)
Troszkę wcześniej po lewej stronie znajdował się posterunek Staszic,a za nim było odgałęzienie w kierunku mostu podsadzkowego Staszic KWK Niwka-Modrzejów
Pozostałości po trakcji
Widok w kierunku mostu podsadzkowego Staszic
Plan schematyczny posterunku odgałęźnego Staszic
Na planie schematycznym został naniesiony peron. Przy tym peronie zatrzymywał się pociąg służbowy PMP PW - EN57 do przewozu pracowników. Ostatni kurs odbył się w 1999 r.
Przed posterunkiem od strony Jęzora Centralnego było skrzyżowanie torów i trakcji tramwajowej i kolejowej na tym samym poziomie.Jak okazuje się, nie było to jedyne w Polsce.
Krzyżowała się tu linia tramwajowa nr 26 (Mysłowice dworzec PKP-Sosnowiec Milowice) oraz linia kolei piaskowej P402.
Ze względu na różnicę w poziomie napięć zasilających obie trakcje (600V i 3000V), przejazd tramwaju oraz pociągu przez skrzyżowanie był na wybiegu.
Poniższe zdjęcie przedstawia umieszczone z każdej strony na trakcji izolatory separujące trakcję tramwajową i kolejową.
Linia nie jest zelektryfikowana od 2000 r, także skrzyżowanie w pewnym sensie przeszło do historii. Informację na temat drugiego takiego skrzyżowania wkrótce.