W Nowej Soli (Neusalz an der Oder), w ciągu Alei Wolności, ponad kanałem wiodącym do portu rzecznego znajduje się niezwykły zabytek techniki - jedyny w Polsce most ruchomy z podnoszonym przęsłem.
Został wykonany w miejscu starszych, historycznych, drewnianych mostów przez firmę z Wrocławia - Dittmar Wolfsohn & Co., we współpracy z firmą August Klönne z Dortmundu. Oddano go do użytku w 1927 roku.
Pierwotnie napędzany był ręcznie, obecnie posiada napęd elektryczny, który zainstalowano podczas remontu w połowie lat 50. XX wieku.
Jak podaje Wikipedia:
Podporami mostu są skrzynie żelbetowe posadowione poniżej lustra wody na palach drewnianych. Konstrukcję mostu stanowią dwa dźwigary stalowe o rozpiętości 12,6 metra, z jazdą dołem. Między dźwigarami znajdują się jezdnie, a po zewnętrznych stronach – chodniki dla pieszych. Na przyczółkach zamontowana została konstrukcja stalowa umożliwiająca podnoszenie mostu. Składa się ona z ram poprzecznych oraz dwóch ram podłużnych. Ramy te na wysokości rygla są na stałe ze sobą połączone i dodatkowo stężone konstrukcją stalową.
Jezdnia ma szerokość 6 metrów (konstrukcję mostu poszerzono podczas remontu w latach 1990 - 1992). Mechanizm podnoszący przęsło opiera się na stalowych linach nawijanych na bębny. Przeciwwagę stanowią betonowo-stalowe bloki.
Dostęp do maszynowni jest możliwy za pomocą stalowej drabiny z pomostu technicznego.
Most wygląda bardzo dobrze, jest w niezłym stanie technicznym. Nadal działa.
Zdjęcia wykonałam w czerwcu 2021 roku.
Ciekawy artykuł na temat mostu
Lokalizacja