Budynki Kolejowych Automatycznych Telefonicznych Stacji (KATS) i Bahnselbstanschlussanlage (BASA)

Schrony i inne obiekty militarne powstałe po roku 1945

Moderator: warschauer44

Posty: 2000
Rejestracja: poniedziałek 22 cze 2015, 22:45

Re: Budynki Kolejowych Automatycznych Telefonicznych Stacji (KATS) i Bahnselbstanschlussanlage (BASA)

Postautor: warschauer44 » czwartek 24 gru 2020, 19:56

Przeworsk:
Załączniki
Przeworsk.jpg
Przeworsk.jpg (114.36 KiB) Przejrzano 6705 razy
www.facebook.com/Luftschutz3345

Posty: 2000
Rejestracja: poniedziałek 22 cze 2015, 22:45

Re: Budynki Kolejowych Automatycznych Telefonicznych Stacji (KATS) i Bahnselbstanschlussanlage (BASA)

Postautor: warschauer44 » czwartek 24 gru 2020, 23:15

Węgliniec, budynek o podobnej konstrukcji jak prezentowane już m.in. w Brzegu czy Malczycach.
Załączniki
Wegliniec-1.jpg
Wegliniec-1.jpg (216.66 KiB) Przejrzano 6696 razy
Wegliniec-2.jpg
Wegliniec-2.jpg (117.91 KiB) Przejrzano 6696 razy
www.facebook.com/Luftschutz3345

Posty: 2000
Rejestracja: poniedziałek 22 cze 2015, 22:45

Re: Budynki Kolejowych Automatycznych Telefonicznych Stacji (KATS) i Bahnselbstanschlussanlage (BASA)

Postautor: warschauer44 » piątek 25 gru 2020, 19:05

Białystok, budynek KATS - wykonany według powtarzalnej dokumentacji jak już prezentowane w Piotrkowie Tryb., Radomiu, Skarżysku-Kamiennej, Częstochowie czy Tarnowie. W tym wypadku najprawdopodobniej nie zamontowano żelaznych okiennic - w zamian widoczna jest czerpnia powietrza/wyjście ewakuacyjne.
Załączniki
B-Stok-1.jpg
B-Stok-1.jpg (118.23 KiB) Przejrzano 6668 razy
B-Stok-2.jpg
B-Stok-2.jpg (143.78 KiB) Przejrzano 6668 razy
B-Stok-3.jpg
B-Stok-3.jpg (134.08 KiB) Przejrzano 6668 razy
www.facebook.com/Luftschutz3345

Posty: 5
Rejestracja: niedziela 03 sty 2021, 18:28

Re: Budynki Kolejowych Automatycznych Telefonicznych Stacji (KATS) i Bahnselbstanschlussanlage (BASA)

Postautor: Bogdan » wtorek 05 sty 2021, 20:28

Sprostowanie - Gniezno, ul. Skladowa.

W przedstawionym na fografii budynku nie było centrali systemu BASA.
Jest to tzw. budynek socjalny mieszczący szatnie, umywalnie, WC, a także stołówkę z kuchnią.
Owszem część jego wzmocniono i zaadaptowano na schron.

Centrala BASA mieściła się w po przeciwnej stronie torów na ulicy Dworcowej tuż przy budynku dworca.
Dzisiaj jest doskonale widoczna z przejeżdżających pociągów.W załączeniu aktualna fotografia.
Obecnie mieszczą się tam jakieś przychodnie, apteka i rentgen.
Załączniki
BASA_Gniezno.jpg
Budynek po centrali BASA w Gniźnie.
BASA_Gniezno.jpg (172.79 KiB) Przejrzano 6531 razy

Posty: 2000
Rejestracja: poniedziałek 22 cze 2015, 22:45

Re: Budynki Kolejowych Automatycznych Telefonicznych Stacji (KATS) i Bahnselbstanschlussanlage (BASA)

Postautor: warschauer44 » wtorek 05 sty 2021, 20:49

Serdecznie dziękuję za sprostowanie :)
Czy może wiadomo do kiedy w tym budynku funkcjonowała centrala KATS?
www.facebook.com/Luftschutz3345

Posty: 5
Rejestracja: niedziela 03 sty 2021, 18:28

Re: Budynki Kolejowych Automatycznych Telefonicznych Stacji (KATS) i Bahnselbstanschlussanlage (BASA)

Postautor: Bogdan » wtorek 05 sty 2021, 21:44

Niestety nie wiem, ale postaram się dowiedzieć i dam znać.

Posty: 28028
Rejestracja: niedziela 08 lut 2015, 20:46
Lokalizacja: Frankenstein

Re: Budynki Kolejowych Automatycznych Telefonicznych Stacji (KATS) i Bahnselbstanschlussanlage (BASA)

Postautor: Karolina Kot » wtorek 05 sty 2021, 21:45

Bylibyśmy wdzięczni. :)
"Wiele zabytków przeszłości, co jeszcze wczoraj istniały, jutro zniknie bezpowrotnie. (...) Obowiązkiem żyjących jest zebrać te ułomki i okruchy najdroższych pamiątek przeszłości i w pamięci przyszłych pokoleń zapisać..."

Posty: 5
Rejestracja: niedziela 03 sty 2021, 18:28

Re: Budynki Kolejowych Automatycznych Telefonicznych Stacji (KATS) i Bahnselbstanschlussanlage (BASA)

Postautor: Bogdan » wtorek 05 sty 2021, 23:43

Chciałbym poszerzyć ten wątek o dodatkowe informacje.
BASA (BAhn-Selbstanschluss-Anlage) to niemiecki system łączności stworzony z myślą o przewozach kolejowych uruchomiony dla Reichsbahn w 1928 roku. Oparty był on na opracowanym przez firmę Siemens & Halske sprzęcie w nowej na owe czasy technologii terminalowej. W latach trzydziestych ubiegłego wieku elementy tego systemu zostały połączone w jedną całość umożliwiając skoordynowanie całej niemieckiej sieci przewozów kolejowych. Podczas II wojny sieć objęła całą okupowaną Europę tworząc jeden z najlepszych systemów łączności. Był to zarazem pierwszy w historii Europy automatyczny system łączności o zasięgu kontynentalnym. Posiadanie takich możliwości w zakresie centralnego sterowania ruchem kolejowym stwarzało ogromne możliwości logistyczne szybkiego przemieszczania wojsk oraz odpowiedniego reagowania na potrzeby gospodarki wojennej na całym obszarze okupowanej Europy.
Poznań już na przełomie XIX i XX wieku był węzłem kolejowym o dużym znaczeniu. Najpierw dla Prus, a następnie dla niepodległej Polski. W czasie II Wojny Światowej dla gospodarki hitlerowskich Niemiec i ich dalszej ekspansji militarnej na wschód (program OTTO) węzeł ten zyskał jeszcze na ważności. Nie dziwi fakt, że w początkowych latach wojny uruchomiono centralę łączności kolejowej systemu BASA wyposażoną w najnowocześniejszy, jak na tamte czasy, sprzęt. Umieszczono ją w części budynku tzw. Starej Dyrekcji Kolei. Konkretnie w skrzydle budynku umiejscowionego wzdłuż dzisiejszej ulicy Stanisława Taczaka (fotografia). Najpierw jednak odpowiednio zaadaptowano sam budynek. Pogrubiono i wzmocniono ściany piwnic i parteru po czym wykonano wewnątrz budynku oparty na stalowych dźwigarach wzmocniony strop . Po takich zabiegach bryła budynku pozostała w zasadzie niezmieniona. Jedyna widoczna zewnętrzna forma przebudowy to częściowe zamurowania otworów okiennych sali telekomutacyjnej (centrali telefonicznej) w części parterowej będące wynikiem wzmocnienia od wewnątrz ścian tej części budynku. Od wewnątrz otwory okienne były zamykane stalowymi okiennicami suwanymi na specjalnych szynach. Powstał w ten sposób schron w którym zainstalowano główny węzeł łączności składający się z automatycznej centrali systemu Siemens & Halske oraz system telefonii wielokrotnej (dalekosiężnej) ME-8 wchodzących w skład systemu BASA.
Kolejowa łączność działała niezależnie i to tak dobrze, że jak pozostałe linie łączności padły razem z III rzeszą to ta nadal funkcjonowała. Po wojnie Polska zyskała, sprawnie działającą sieć łączności kolejowej. W szczególności na terenach wcielonych na początku wojny do Rzeszy. Najlepiej wyposażonym technicznie oraz najlepiej zorganizowanym wśród wszystkich węzłów kolejowych w powojennej Polsce był Poznań. Na pozostałych terenach trzeba było uzupełnić i wyposażyć istniejącą już szkieletowo strukturę.

Niemiecki skrót BASA jako określenie węzła zastąpiono odpowiednikiem polskim KATS (Kolejowa Automatyczna Telefoniczna Stacja). Co ciekawe pracownicy kolejowi w potocznym języku określali elementy tej łączności słowem „bazowa”. W większości nieświadomi byli pochodzenia tej nazwy, że nie od słowa „baza” ale od podobnie brzmiącego „BASA”.

Podkreślić należy, że urządzenia centrali po rozbudowie do systemu czterocyfrowego eksploatowane były aż do 2000 roku. Charakterystyczną oznaką funkcjonowania centrali, dla osób postronnych przemieszczających się pieszo obecną ul. Stanisława Taczaka był charakterystyczny dźwięk pracy elektromechanicznych wybieraków będącymi elementami komutacyjnymi (łączącymi) automatycznej centrali telefonicznej.
W Poznaniu w 1944 roku w bezpośrednim sąsiedztwie istniejącego już schronu wybudowano nowy potężny schron przeznaczony pod nową centralę systemu BASA.
Obydwa schrony szczegółowo rozpracowałem czego efektem były dwa artykuły w miesięczniku ODKRYWCA (numery: 4/2018 i 5/2018).
Polecam też stronę repozytorium cyfrowego CYRYL gdzie są zamieszczone skany oryginalnych niemieckich planów tego nowszego schronu oraz współczesne fotografie:
https://cyryl.poznan.pl/kolekcja/812/sc ... w-musielak
Jeżeli ktoś jest bardziej zainteresowany tymi schronami, proszę o kontakt. Chętnie tez skorzystałbym z dodatkowej wiedzy na temat schronów BASA.
Załączniki
SDK1.JPG
Stara Dyrekcja Kolei w Poznaniu
SDK1.JPG (91.16 KiB) Przejrzano 6504 razy
SK1.JPG
Schron BASA w Poznaniu
SK1.JPG (126.64 KiB) Przejrzano 6504 razy

Posty: 2000
Rejestracja: poniedziałek 22 cze 2015, 22:45

Re: Budynki Kolejowych Automatycznych Telefonicznych Stacji (KATS) i Bahnselbstanschlussanlage (BASA)

Postautor: warschauer44 » środa 06 sty 2021, 19:18

Osobiście, dziwi mnie późna - bo jesienna - budowa poznańskiego naziemnego schronu przeciwlotniczego (LS-Hochbunker) dla BASA - wówczas na terenie rzeszy niemieckiej praktycznie wstrzymano wykonanie schronów które wymagały dużej ilości żelaza i cementu, no chyba że DRB miało większe "chody" przy rozdziale kontyngentu budowlanego :roll:
www.facebook.com/Luftschutz3345

Posty: 5
Rejestracja: niedziela 03 sty 2021, 18:28

Re: Budynki Kolejowych Automatycznych Telefonicznych Stacji (KATS) i Bahnselbstanschlussanlage (BASA)

Postautor: Bogdan » czwartek 07 sty 2021, 14:46

Mnie też to zastanawiało. Zresztą z tym schronem związanych jest więcej zagadek. Odsyłam do tekstów w ODKRYWCY. Jakby był problem z dotarciem do nich to na priwa mogę podesłać moje autorskie kopie.


phpbb 3.1 styles demo

Wróć do „Obiekty biernej obrony przeciwlotniczej TOPL, PS, OC”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 2 gości