Kolej Warszawsko-Wiedeńska w Dąbrowie została wybudowana w 1858 roku. Do istniejącej wtedy linii koejowej postanowiono dobudować odgałęzienie do Sosnowca.
Głównym inżynierem naszego odcinka był Franciszek Leszczyński. Za część zaopatrzeniową i organizacyjną odpowiadał przedsiębiorca Leopold Śmieciński.
Wybudowano istniejący do dziś budynek dworca, magazyny oraz bocznicę do kopalni "Paryż" oraz Huty Bankowej.
Po wbudowaniu bocznic oraz nowego dworca kolei Nadwiślańskiej dworzec znalazł się miedzy torowiskami. Dlatego w 1910 roku wybudowano kładkę dla pieszych rozebraną w 2003 roku.
W budynku mieściły się kasy biletowe,poczekalnia,nastawnia,biura kolei,mieszkania oraz restauracja dworcowa.
Numer telefonu z 1930: 68450 — dyżurny ruchu P K. P., Dąbrowa Górnicza, Stacja Kolejowa
68269 — magazyn pocztowy na stacji kolejowej
W 1930 w pobliżu mieścił się Magazyn Kolejowy - Poganowski I.,
W 1939 roku na dworcu mieścił się automat telefoniczny.
Przed wojną w Dąbrowie zawiadowcą była Czaplińska ekspedytorem Gundlach
źródła:fotopolska:Zagłebiak;Arro;pawulon;dawnaabrowa.pl