Miechucino – nieczynna stacja kolejowa

Moderator: Dawid_FSO

Posty: 263
Rejestracja: piątek 14 paź 2022, 19:41

Miechucino – nieczynna stacja kolejowa

Postautor: Kama » czwartek 11 sty 2024, 11:34

Miechucino – (po kaszubsku Miechùcëno) – wieś położona w województwie pomorskim, w powiecie kartuskim, w gminie Chmielno, nad jeziorem Wielkim i przepływającą przezeń rzeką Łebą, przy drodze wojewódzkiej 211 oraz na trasie niezelektryfikowanej, jednotorowej linii kolejowej nr 229 Pruszcz Gdański – Łeba, która to trasa w większości jest nieużytkowana.

W północnej części Miechucina znajduje się nieczynna stacja kolejowa.

Zespół stacji kolejowej, składający się z budynku dworcowego z 1905 roku, przepompowni, sanitariatów, wieży ciśnień, magazynów w piwnicy, torowiska wraz z urządzeniami został wpisany do rejestru zabytków.

Kolej dotarła do Miechucina w 1905 roku, kiedy linię kolejową łączącą Pruszcz Gdański z Kartuzami przedłużono do Lęborka.
W końcówce ubiegłego wieku przez Miechucino przejeżdżało 6 par pociągów. Ruch został ostatecznie wstrzymany w czerwcu 2000 roku, kiedy przestały kursować ostatnie 2 pary pociągów osobowych relacji Kartuzy - Lębork. Ruch pociągów towarowych został wstrzymany 5 lat później.

Miechucino odwiedziłam w sierpniu 2013.

Budynek stacyjny jest parterowy, okna w części służbowej (nastawnia, biuro zawiadowcy stacji, kasa) są okratowane, dzięki czemu zachowało się wyposażenie tych pomieszczeń.
Zaglądając do wnętrza nastawni (Mc) przez okno od strony peronu można zobaczyć kompletną ławę dźwigniową z dźwigniami nastawczymi, znajdującymi się w położeniu górnym.
Urządzenia wyprodukowała Fabryka Sygnałów Kolejowych w Żorach, o czym mówi, dająca się odczytać, tabliczka znamionowa.

Miechucino_1.jpg
Miechucino_1.jpg (75.49 KiB) Przejrzano 293 razy

Miechucino_2.jpg
Miechucino_2.jpg (94.38 KiB) Przejrzano 293 razy

Miechucino_3.jpg
Miechucino_3.jpg (83.29 KiB) Przejrzano 293 razy

Okno nastawni Mc.jpg
Okno nastawni Mc.jpg (85.74 KiB) Przejrzano 293 razy

Nastawnia_Ława_dźwigniowa_1.jpg
Nastawnia_Ława_dźwigniowa_1.jpg (74.39 KiB) Przejrzano 293 razy

Nastawnia_Ława_dźwigniowa_2.jpg
Nastawnia_Ława_dźwigniowa_2.jpg (80.42 KiB) Przejrzano 293 razy


Na terenie stacji zachowało się wiele urządzeń kolejowych, które ukrywają się malowniczo w gęstej zieleni.
Przed budynkiem, na obu peronach, na torowiskach – wszędzie rosną okazałe drzewa i krzewy, które zajęły miejsce pociągów i podróżujących nimi pasażerów.

Zieleń_na_stacji_1.jpg
Zieleń_na_stacji_1.jpg (98.29 KiB) Przejrzano 293 razy

Zieleń_na_stacji_2.jpg
Zieleń_na_stacji_2.jpg (105.89 KiB) Przejrzano 293 razy

Zieleń_na_stacji_3.jpg
Zieleń_na_stacji_3.jpg (98.47 KiB) Przejrzano 293 razy
Ostatnio zmieniony piątek 12 sty 2024, 21:54 przez Kama, łącznie zmieniany 1 raz.

Posty: 263
Rejestracja: piątek 14 paź 2022, 19:41

Re: Miechucino – nieczynna stacja kolejowa

Postautor: Kama » czwartek 11 sty 2024, 11:41

Wśród drzew i chaszczy znajdziemy semafory kształtowe, naprężacze zewnętrzne pędni zwrotnicowych i semaforowych oraz innych urządzeń nastawczych, wykolejnicę z latarnią wykolejnicową, żuraw wodny, fragment napowietrznej linii telefonicznej, no i piękną wieżę wodną, stojącą w pewnym oddaleniu, na pn-wsch od stacji, na wzgórzu.

Semafor_i_tablica.jpg
Semafor_i_tablica.jpg (104.78 KiB) Przejrzano 292 razy

Żuraw_wodny_i_semafor.jpg
Żuraw_wodny_i_semafor.jpg (106.07 KiB) Przejrzano 292 razy

Żuraw_wodny.jpg
Żuraw_wodny.jpg (107.34 KiB) Przejrzano 292 razy

Sygnatura_na_zaworze_żurawia.jpg
Sygnatura_na_zaworze_żurawia.jpg (69.76 KiB) Przejrzano 292 razy

Wykolejnica_na_szynie_i_latarnia.jpg
Wykolejnica_na_szynie_i_latarnia.jpg (126.85 KiB) Przejrzano 292 razy

Naprężacze.jpg
Naprężacze.jpg (90.82 KiB) Przejrzano 292 razy

Naprężacze_i_wieża_ciśnień_1.jpg
Naprężacze_i_wieża_ciśnień_1.jpg (124.7 KiB) Przejrzano 292 razy

Naprężacze_i_wieża_ciśnień_2.jpg
Naprężacze_i_wieża_ciśnień_2.jpg (105.07 KiB) Przejrzano 292 razy

Wieża_ciśnień.jpg
Wieża_ciśnień.jpg (65.29 KiB) Przejrzano 292 razy


Żuraw wodny posiada sygnaturę Wischer Stargard – tj. odlewni metali i zakładu budowy maszyn, która działała w Stargardzie na początku XX wieku.

Kolejowa wieża ciśnień powstała wraz z linią kolejową około roku 1905. Stoi na wzgórzu ponad stacją, więc nie musi być wysoka. W 2013 roku wyglądała kiepsko – deskowanie górnej części mocno zniszczone, otwory w dolnej, ceglanej części zamurowane. Obecnie jest całkiem odnowiona przez prywatnego inwestora.


phpbb 3.1 styles demo

Wróć do „Województwo pomorskie”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 4 gości