Parowóz 486.007- najpiękniejszy w tej części Europy

Moderator: Dawid_FSO

Posty: 312
Rejestracja: środa 06 gru 2017, 17:54

Parowóz 486.007- najpiękniejszy w tej części Europy

Postautor: Jarek » czwartek 22 cze 2023, 18:21

W tytule zuchwale stwierdziłem , że jest to najpiękniejsza maszyna i teraz spróbuję to udowodnić . Na wstępie podam , że jak zwykle zdjęcia są mojego autorstwa z lat 2016-2023.
Na linię Koszycko-Bogumińską Czechosłowacja potrzebowała w latach trzydziestych XX wieku silne lokomotywy do prowadzenia pociągów pospiesznych(rychlików) . Tak powstała mała seria dziewięciu parowozów w zakładach Skody w Pilźnie. Zrobiono bardzo mocne trzycylindrowe maszyny o mocy 2700 koni mechanicznych i prędkości maksymalnej 110 km/h. Mała dygresja , dotycząca numerów serii lokomotyw w CŚ. Oznaczenie 486 to : pierwsza cyfra - ilość osi napędowych , w tym wypadku cztery. Druga cyfra - prędkość max do cyfry 8 dodajemy 3 i wychodzi 110 km/h . Trzecia cyfra to nacisk na osi napędowych do 6 dodajemy 10 i mamy 16 ton. Proste....
Widoczny na zdjęciach parowóz powstał w 1936 roku i do 1971 r. Jako złom trafił do fantastycznego miejsca czyli Vrutky- Słowacja , a konkretnie do stowarzyszenia Vyhrevne Vrutky gdzie został przywrócony do życia w 1998 r. Po następnym remoncie ok. 2017 r. jeździ do dzisiaj ciesząc oko. Na zdjęciach widać , że jest w stanie idealnym , a wszyscy mówią nań "Zeleny Anton" . Anton jest piekielnie mocny i szybki , miałem z nim do czynienia, na idealnym torowisku "pójdzie" i 130 km/h.

a.JPG
a.JPG (239.73 KiB) Przejrzano 607 razy


2023 r. przed stacją Horna Śtubna

b.JPG
b.JPG (218.98 KiB) Przejrzano 607 razy


c.JPG
c.JPG (232.44 KiB) Przejrzano 607 razy


Żeby parowóz jechał szybko musi mieć duże koła, te mają 183 cm średnicy!

d.JPG
d.JPG (216.04 KiB) Przejrzano 607 razy


Vrutky , parowozownia.

e.JPG
e.JPG (239.09 KiB) Przejrzano 607 razy


2023 r. Anton jedzie do Kremnicy.

f.JPG
f.JPG (232.68 KiB) Przejrzano 607 razy


g.JPG
g.JPG (243.44 KiB) Przejrzano 607 razy


Rocznicowa jazda , Cervena Skala , Słowacki Raj.

h.JPG
h.JPG (229.6 KiB) Przejrzano 607 razy


2016 r. jeszcze poprzednie malowanie.

i.JPG
i.JPG (239.31 KiB) Przejrzano 607 razy


j.JPG
j.JPG (238.06 KiB) Przejrzano 607 razy


Anton wyjeżdża z tunelu przed Dobsinska Lodowa Jaskynia.

Posty: 1416
Rejestracja: piątek 30 paź 2020, 09:37

Re: Parowóz 486.007- najpiękniejszy w tej części Europy

Postautor: smar » czwartek 22 cze 2023, 18:29

Jarek pisze:... trzycylindrowe maszyny ...

A czy mógłbyś wyjaśnić jak się liczy te cylindry?

Posty: 312
Rejestracja: środa 06 gru 2017, 17:54

Re: Parowóz 486.007- najpiękniejszy w tej części Europy

Postautor: Jarek » czwartek 22 cze 2023, 19:25

Trzeci cylinder jest niewidoczny bo jest wewnątrz ostoi(ramy) i napędza oś wykorbioną . Rozrząd Heusinger jest nad trzecim cylindrem mocno przesunięty w lewo.

Posty: 1416
Rejestracja: piątek 30 paź 2020, 09:37

Re: Parowóz 486.007- najpiękniejszy w tej części Europy

Postautor: smar » czwartek 22 cze 2023, 19:31

Właśnie o to mi szło ;) Dziękuję :D


phpbb 3.1 styles demo

Wróć do „Ciekawe i zabytkowe lokomotywy oraz wagony kolejowe”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 2 gości