Strona 1 z 1

Konin - kolejowa wieża ciśnień

: wtorek 26 lip 2022, 15:50
autor: RUBEX
Podczas II wojny szybko wzrastały niemieckie potrzeby logistyczne. W związku z tym podjęto szereg prac dotyczących szerokiej modernizacji i rozbudowy istniejącej sieci kolejowej. Na włączonych do Rzeszy terenach powstało wówczas sporo istniejących do dziś imponujących stacji towarowych - jedna z nich istnieje w Koninie nad Wartą.
Stacja ta przebudowywana była w ramach modernizacji linii Poznań - Konin - Kutno w latach 1941-43. W samym środku kompleksu, nieopodal nieistniejącej już lokomotywowni powstała duża, ośmioboczna wieża ciśnień. Budowana była podobnie jak inne wieże powstałe w ramach tego planu, szczególnie zaś jak ta stojąca nadal przy stacji Łódź Olechów. Miała ona przede wszystkim zastąpić starszą wieżę wybudowaną w latach 20 przez Polaków.
Konińska wieża ma wysokość 35 metrów, szeroka jest na 15,7. Ta pokaźna budowla znalazła szybko szerokie zastosowanie, jednak już po 15 latach pojawiła się zapowiedź gorszych czasów -
w 1958 podjęto decyzję o elektryfikacji linii. Pierwszy elektrowóz dojechał tu w roku 1964, następnie do 1978 stopniowo zmniejszano przejazdy parowozów do zera. Wieża stała się wówczas bezużyteczna, jednak nadal zachowywana była w przyzwoitym stanie.
Ostatni raz wieży użyto zgodnie z przeznaczeniem w 1996 roku, podczas okazjonalnego przejazdu pociągu retro. Kilka lat później ostatni żuraw wodny usunięto, a otoczenie wieży zarosło. Na szczęście popadającą w zapomnienie budowlę uratowało postawienie na niej nadajników telefonicznych. Lokalizacja wieży