Przewóz - stopień wodny na Wiśle

Śluzy wodne, zapory, jazy, syfony i tym podobne
Posty: 311
Rejestracja: środa 06 gru 2017, 17:54

Przewóz - stopień wodny na Wiśle

Postautor: Jarek » poniedziałek 20 lip 2020, 19:47

Stopień Przewóz jest jednym z sześciu stopni Kaskady Górnej Wisły - położonych powyżej :
SW Dwory, SW Smolice, ZOH Łączany -Skawina , SW Kościuszko oraz SW Dąbie.
Stopień wodny Przewóz usytuowany jest w km 92 + 150 rzeki Wisły na terenie miasta
Krakowa, na terenach należących do dzielnicy Nowa Huta.
Właściciel stopnia wodnego:
Skarb Państwa – prawa właścicielskie wykonuje
Dyrektor Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Krakowie

P1130709.JPG
P1130709.JPG (236.13 KiB) Przejrzano 6985 razy


Zrzut ekranu (209).jpg
Zrzut ekranu (209).jpg (182.94 KiB) Przejrzano 6985 razy

źródło mapy: openstreetmap


Obiekty podstawowe stopnia wodnego Przewóz:
 Jaz
 Śluza komorowa z awanportem górnym i dolnym.
 Elektrownia wodna przepływowa o mocy 2,9 MW (Tauron Polska Energia S.A.)

P1130714.JPG
P1130714.JPG (206.02 KiB) Przejrzano 6985 razy


Elektrownia Wodna znajduje się na prawym brzegu rzeki Wisły i stanowi przedłużenie w osi
stopnia piętrzącego. Od jazu oddzielona jest filarem przepławkowym. Końcowa część filara
przepławkowego stanowi jednocześnie ograniczenie płyty wypadowej z elektrowni.
Elektrownia Wodna, o reżimie pracy przepływowym, posiada dwie turbiny Kaplana

P1130720.JPG
P1130720.JPG (240.65 KiB) Przejrzano 6985 razy


Jaz piętrzy wodę na wysokość 6,5 metra co pozwala na żeglowność na odcinku do stopnia wodnęgo Dąbie w górę rzeki.

P1130728.JPG
P1130728.JPG (240.19 KiB) Przejrzano 6985 razy


Poniżej stopnia Wisła jest dziką rzeką , a na przestrzeni ostatnich kilkudziesięciu lat nastąpiła poważna erozja dna rzeki które w pobliżu stopnia obniżyło się o dwa metry ,a na wysokości Niepołomic aż o trzy metry. co uniemożliwia śluzowanie na stopniu Przewóz bowiem po niższej stronie wrót śluzy nie ma wody!

P1130730.JPG
P1130730.JPG (270.67 KiB) Przejrzano 6985 razy


Budowla hydrotechniczna powstała w latach 1949-54 w związku z budową huty , a dokładnie portu dla huty na przysiółku Kujawy.

P1130738.JPG
P1130738.JPG (213.97 KiB) Przejrzano 6985 razy


W miejscu dawnego meandru rzeki (patrz mapa) skrócono o kilometr bieg rzeki przekopem . Miejsce jest dość klimatyczne , dlatego polecam je na wycieczkę rowerową.

P1130751.JPG
P1130751.JPG (232.38 KiB) Przejrzano 6985 razy

Posty: 23
Rejestracja: piątek 05 cze 2020, 16:58

Re: Przewóz - stopień wodny na Wiśle

Postautor: marcel » czwartek 27 sie 2020, 20:23

Śluza Przewóz od strony niskiej wody, wygląda najczęściej tak.

Obrazek

I nie do końca jest to spowodowane erozją. Po prostu nie dobudowano kolejnych śluz. Jeśli dobrze pamiętam to na odcinku do Sandomierza miały powstać jeszcze trzy.

Jeśli ktoś będzie śluzy odwiedzał, a polecam zwłaszcza Dworek i Kościuszko to zauważy że śluzy jak na chwilę ich budowy były bardzo nowoczesne.
Są m.in wyposażone w pływające polery i pachołki więc można śluzować obiekty które są mniejsza o metr od gabarytów śluzy.

Posty: 311
Rejestracja: środa 06 gru 2017, 17:54

Re: Przewóz - stopień wodny na Wiśle

Postautor: Jarek » niedziela 30 sie 2020, 16:37

Niestety to erozja dna zrobiła swoje.

Poniżej stopnia wodnego "Przewóz" Wisła pozostawała rzeką swobodnie płynącą spełniającą wymogi jedynie klasy żeglownej Ib. Prowadzenie żeglugi możliwe jest tylko przy podwyższonych stanach wody w rzece. Stopień wodny "Przewóz" został zbudowany jako pierwszy jeszcze w latach 50-tych. Od tego czasu w wyniku postępującej erozji dna rzeki stale obniżał się poziom wody za stopniem. Problem dostrzegano już w latach 80-tych postulując budowę kolejnych stopni kaskady. Niestety kolejne stopnie nie powstały co obecnie uniemożliwia śluzowanie. Poziom wody za śluzą z pierwotnego 2,5 metra obniżył się bowiem poniżej poziomu 0 co oznacza że lustro wody jest niżej od dna śluzy! Brak ciągłości szlaku żeglownego to jednak nie jedyny problem...

Cytat z https://upadektechnikikrakowa.blogspot.com/2017/09/zegluga-wislana-cz5.html

Pamiętam w latach 70-tych XX wieku byłem na wycieczce szkolnej statkiem żeglugi krakowskiej z portu Niepołomice do Krakowa i z powrotem. Najciekawsze w rejsie to właśnie były śluzowania na kolejnych stopniach wodnych.

Posty: 311
Rejestracja: środa 06 gru 2017, 17:54

Re: Przewóz - stopień wodny na Wiśle

Postautor: Jarek » poniedziałek 06 gru 2021, 19:31

Wracając, tym razem balonem SP-BNM, nad stopień wodny zrobiłem 4 grudnia 2021 roku takie oto zdjęcia z wysokości ok. 3000 ft. W tle krakowska kolorowa spalarnia śmieci.

3.JPG
3.JPG (240.77 KiB) Przejrzano 4858 razy

2.JPG
2.JPG (242.41 KiB) Przejrzano 4858 razy

1.JPG
1.JPG (243.58 KiB) Przejrzano 4858 razy

Posty: 311
Rejestracja: środa 06 gru 2017, 17:54

Re: Przewóz - stopień wodny na Wiśle

Postautor: Jarek » niedziela 16 sty 2022, 17:09

Śluza zimową porą( zdjęcia z dziś czyli 16.01.2022) , niestety nadal cienko z poziomem wody po stronie Niepołomic, można śluzować chyba jedynie papierowe łódeczki.


GOPR3136.JPG
GOPR3136.JPG (197.12 KiB) Przejrzano 4599 razy
GOPR3137.JPG
GOPR3137.JPG (202.17 KiB) Przejrzano 4599 razy
P1480348.JPG
P1480348.JPG (202.29 KiB) Przejrzano 4599 razy
P1480365.JPG
P1480365.JPG (210.67 KiB) Przejrzano 4599 razy
P1480366.JPG
P1480366.JPG (200.45 KiB) Przejrzano 4599 razy

Posty: 311
Rejestracja: środa 06 gru 2017, 17:54

Re: Przewóz - stopień wodny na Wiśle

Postautor: Jarek » poniedziałek 17 sty 2022, 17:54

Parę kroków od śluzy , idąc w dół rzeki napotykamy samotny krzyż dziękczynny, w miejscu ocalenia pilota kapitana Władysława Polesińskiego.

a.JPG
a.JPG (221.23 KiB) Przejrzano 4577 razy


Cytując Wikipedię:
" Podczas lotu ćwiczebnego ze Lwowa do Krakowa w lipcu roku 1930 miały miejsce zdarzenia, które zadecydowały o jego dalszym życiu. Polesiński przy podchodzeniu do lądowania zmniejszył wysokość lotu do 200 m; wówczas silnik uległ awarii i samolot zaczął gwałtownie spadać. Maszyna, zahaczając o drzewo, spadła na ziemię. Polesiński twierdził, że po zawołaniu Jezu ratuj! usłyszał wewnętrzny głos. Wykonując jego polecenia, pilot ppor. Władysław Polesiński wraz z obserwatorem ppor. Zygfrydem Stępieniem wydostali się z samolotu, po czym nastąpił wybuch. Samolot należał do 22 eskadry 2 pułku lotniczego stacjonującego w Krakowie - Rakowicach (patrz IKC nr 197 z dnia 25 lipca 1930 roku).

Miało to miejsce o godzinie 2100. Później dowiedział się, że jego żona Janina modliła się w tym czasie do Matki Bożej. Obydwoje uznali to za cud. Zdarzenie to miało miejsce we wsi Kujawy pod Krakowem (obecnie osiedle Nowej Huty). W miejscu upadku samolotu do dzisiaj stoi krzyż, a miejscowa ludność rokrocznie składa pod nim kwiaty. Pierwotny drewniany krzyż - został poświęcony przez proboszcza parafii Pleszów, w obecności por.pilota Władysława Polesińskiego. Było to w Dzień Zaduszny roku 1935. Obecnie w tym miejscu stoi krzyż betonowy z tablicą informacyjną.

Pod wpływem tego wydarzenia porucznik Polesiński stał się człowiekiem żarliwej wiary. Założył katolicką organizację Rycerski Zakon Krzyża i Miecza zrzeszającą wojskowych. Jej członkowie mieli zwyczaj codziennych modlitw o godzinie 21:00. Podczas okupacji hitlerowskiej podobne działania podjęła młodzież akademicka w Warszawie pod opieką ks. Leona Cieślaka[2]. Apel Jasnogórski został zainicjowany jako codzienna modlitwa o 21:00 przez ojców Paulinów 8 grudnia 1953."

b.JPG
b.JPG (183.01 KiB) Przejrzano 4577 razy


phpbb 3.1 styles demo

Wróć do „Obiekty hydrotechniczne”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 2 gości