Obiekt wybudowano w roku 1899 w konstrukcji słupowo-ryglowej, na podstawie projektu Karla Klimma, miejskiego architekta. Plany wykonawcze oraz nadzór budowlany powierzono mistrzowi Josephowi Hauke (co ciekawe - w części budynku, konkretnie nad poczekalnią II klasy, zachowała się oryginalna więźba dachowa ze znakami ciesielskimi).
W efekcie powstał niewielki, wąski budynek, wzniesiony na nieregularnym planie na wąziutkiej działce, wciśniętej w bok placu kościelnego.
A obok tego wszystkiego miało zmieścić się jeszcze torowisko!
Brak miejsca okazał się być na tyle kłopotliwym, że stał się swoistym przekleństwem kolejki.
Jak podaje Wikipedia:
Dworzec miał układ czołowy i posiadał dwa tory peronowe od zachodniej strony budynku dworca, a ponadto dodatkowe dwa łączące się ze sobą przed kozłem oporowym tory od wschodniej strony. Ponieważ przy bardzo krótkich peronach mieściły się tylko po cztery dwuosiowe wąskotorowe wagony, dłuższe składy zatrzymywane były na ulicy, dzielone były przed wjazdem na dworzec na dwie części i dwiema lokomotywami wprowadzane na stację. Manewry związane z przetaczaniem wagonów komplikowały ruch pojazdów na ulicy Pomorskiej – tak tramwajów, jak i pozostałych – samochodów i pojazdów konnych do tego stopnia, że nawet w warunkach niewielkiego ruchu kołowego w I połowie XX wieku tworzyły się tu korki uliczne i zakłócenia regularności kursowania tramwajów – zdarzały się przypadki tak długiego oczekiwania na wolny przejazd, że dochodziło do „spiętrzenia” dwóch, a nawet trzech kolejnych kursów tramwajowych.
Nic dziwnego, że po II Wojnie Światowej zdecydowano się na skrócenie linii kolejki. Dworzec zamknięto w grudniu 1951 roku. Od tamtej pory pełnił m.in. funkcje magazynu, a na jego torowisku wybudowano istniejącą do dziś stację paliw.
Na szczęście budynek został wpisany do rejestru zabytków w roku 1979, by kilka lat później stać się własnością sąsiadującej z nim parafii pw. Świętego Bonifacego,która przeprowadziła gruntowny remont i zaopiekowała się budowlą.
Obecnie obiekt jest w użytkowaniu Klubu Inteligencji Katolickiej.
Zdjęcia wykonałam wiosną 2017 roku.
Lokalizacja