Postautor: Franek D. » niedziela 08 kwie 2018, 00:31
Dobry pomysł.
Na początek pozwolę sobie zamieścić fragmenty opracowania „Stacja PKP Gdów” (w 2014 r. zamieściłem je w lokalnej Gazecie Gdowianin - po części w oparciu o artykuł z "Przekroju" autorstwa Leszka Mazana):
„(…)Już 120 lat temu, Austriacy planowali poprowadzić tędy szybką linię kolejową, łączącą Kraków z Zakopanem, a także z Krynicą i Węgrami. Miała ona spiąć równoległe do siebie magistrale: wybudowaną w latach 1858-61 Kolej Galicyjską (Kraków-Tarnów-Lwów) z biegnącą w górach od roku 1884 Koleją Transwersalną (Chabówka-Limanowa-Nowy Sącz).
W czasach II Rzeczpospolitej, wrócił pomysł poprowadzenia tędy szybkiej i punktualnej Luxtorpedy, tak by do Zakopanego nie jeździć już więcej długą, okrężną trasą z 3-krotną zmianą kierunku jazdy (należy dodać, że na tej okrężnej trasie: Kraków-Sucha Beskidzka-Chabówka-Zakopane, w 1936 r. Luxtorpeda ustanowiła rekord 2 h 18 min. Do tej pory żaden pociąg nie jechał szybciej, a współczesne Ekspresy pokonują ją w 3 h 32 min).
Temat odżył z dniem przystąpienia Polski do UE. Wtedy to Włosi zainteresowali się transportem towarowym pomiędzy Południową Europą, a Skandynawią. Zauważyli, że wystarczy wybudować jedynie 57 km dwutorowej linii z Podłęża przez Gdów do Piekiełka k.Tymbarku i zmodernizować odcinek do Muszyny, a powstanie ważna, kolej transkontynentalna.
O konieczności wybudowania linii kolejowej: Podłęże-Gdów-Szczyrzyc i dalej rozwidleniem w prawo -Kasina Wlk., w lewo -Piekiełko, mówiono też głośno przy okazji starań Polski o organizację Zimowych Igrzysk Olimpijskich w 2022 r. Koszt inwestycji nazwanej „Budowa linii kolejowej Podłęże–Mszana Dolna/Tymbark”, oszacowano na kilka mld zł.
Będzie to jedna z najbardziej uzasadnionych ekonomicznie inwestycji w naszym kraju. Po jej zbudowaniu, odległość z Krakowa do Zakopanego skróci się do 117 km, czyli do 1 h 28 min jazdy pociągiem pospiesznym.
Górzysty teren powoduje, że na nowej linii kolejowej trzeba zbudować: 10 km różnych wiaduktów, mostów i estakad, 6 km tuneli oraz 22 km łuków o promieniu 1500 m i nachyleniu 12,5 promili - tak aby przystosować tory do jazdy pociągów z prędkością 160 km/h. Nasyp kolejowy w Staniątkach ma rozdzielić obydwa miejscowe klasztory - Sióstr Benedyktynek od Sióstr Służebniczek. Tunel kolejowy w Szczyrzycu ma wychodzić wprost na zabytkowe zabudowania klasztoru Cystersów.
A w Gdowie...
Na terenie sadu p. Strojnego, tuż za Hotelem Oriza zostanie zlokalizowany budynek i peron stacji kolejowej "PKP Gdów". Dalej, od potoku Ruda i kurników, ponad szeroką doliną zalewową Raby i jej stawami ma być wybudowana długa estakada, wprowadzająca w Podolanach wprost w dolinę Kudelskiego Potoku.
Przerzucenie estakady/mostu kolejowego na Rabie w sąsiedztwie nowego mostu drogowego obwodnicy Gdowa spowoduje, że na odcinku 5 km biegu Raby, od Zagaja w Gdowie do Nieznanowic będzie aż 5 mostów, a współczynnik ich gęstości przewyższy gęstość mostów na Wiśle w Warszawie(...)”